Presentera dig & din häst

Jag heter då Jeanette är 20år och jobbar som avedelningschef på ett café i Luleå.
När jag var 6år började jag att rida på jonsgården, där jag snabbt blev "fast".
Jag var dendär fantastiska underbara dottern som klockan 05.30 på lördagmorgon satt påklädd färdig med min matsäck och väntade på skjuts till stallet!

Så där började min ridkariär, ridit hästar och ponnyer av alla tänkbara typer, ridit och kört in ett antal små kärlekar, bråkat och skrattat. Jag red inte bara själv, jag jobbade också som ridguid och höll lektioner såsmåningom när åren gått.

När sen min tränare kommit hem från USA och började influera oss ordentligt på westernridningen tog det snabbt fart, red två lektioner i veckan på den underbara lilla welsh ponnyn Anina som var uppfödd på gården och jag varit med från dag ett med. Vi tränade och tränade och snabbt insåg nog vi alla, men aldra sist jag att hästen krympt och jag växt..

Tåg hårt på mig att måsta överge min ögonsten, gick då över till min fantastiskta underbara Lady!

Alla som sett denna dam vet om att hon är en ganska rejäl bit.
Blandras quarter/nordsvensk född 1991

Henne fortsatte jag då min eller snarare våran träning på och ingen häst kommer nog någonsin göra ett så stort intryck på mig. Hon var en helt fantastisk livskamrat, som alltid ställde upp och gjorde sitt bästa trots att hon inte hade dom bästa fysiska förutsättningarna!

Henne tävlade jag reining/pleasure/horsemanship/WR osv. med fram till 2007 tror jag. Bilderna ovan är från våran sista tävling i Gällivare. Vi vann då pleasuren och westernridning och knep andra placeringen i horsemanship, och inte nog med det så vann vi pris för stiligaste ekipage.

Efter den tävlingen tog jag ett tufft beslut, vi skulle avsluta när vi var på topp. Lady tyckte aldrig om att åka transport eller att vara på nya platser, hon hade inte dom fysiska förutsättningarna och åren gick.

Efter detta har det rullat endel hästar i mitt liv, men dom får jag berätta om någon annan dag om inte detta ska bli en hel bok.

Så nog om mig och över till den bästa av dom alla Sessan!


(Kläderna beror på -25grader, och den snygga hjälpen på hjälmtvång så den lånade jag av annan deltagare, korten är även fotade av Catrine)

Min häst, eller för att tydliggöra det hela så är hon inte min riktigt än. För tillfället så har jag henne på foder på obestämt tid, för senare köp!

Hennes namn framgår ju i min header, dock kallas hon till vardags för Sessan, hon är född 2001 och alltså i sina bästa år. Hon kom till Sverige som treåring och har sedan dess stått hos min tränare, tävlats och gått med föl. I juni förra året bestämde vi att hon skulle få flytta till mig ett tag och där kommer hon att stanna!

Hon är ett quartersto med mycket egen vilja men en fantastisk potential, svår i många lägen men ärlig när den tårtan som sitter på gör det hon ska (läs jag). Mitt mål med henne är att ha roligt, utvecklas och tävla för att sen förhoppningsvis låta henne lämna ett fantastiskt föl åt mig till framtiden.

På hennes fritid gillar hon att äta, vilket hon gör mest hela dygnet. Hon går nämnligen på lösdrift med ett gäng nordsvenskar vilket fungerar aldeles perfekt för henne, jag var lite skeptiskt till en början men skulle inte vilja byta bort det idag. Hon har dock rejäla täcken (Rambo quarter), fri tillgång på mat och ligghall (som dom förövrigt endast använder till att göra sina behov i) och får givetvis komma in över natten vid ohumana förhållanden.

Hmm vet inte riktigt vad mer som kan vara intressant för er att läsa om, skulle jag ha missat någonting världsligt så törs ni fråga!! :-)

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jamen det är ju så, känns som att man måste åka söderut för att hitta fler unga som håller på med western, men folk här uppe i norr börjar ju få upp ögonen för det mer och mer :-)



Vad roligt! Vi har tävlat lite allt möjligt, western riding, pleasure och reining. Dock bara två tävlingar. Jag började med western så sent som 2009!

2011-01-18 @ 23:28:41
URL: http://aleksisaleksis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0